logo_solinea

4 owoce naturalnie wspierające trawienie

Większość osób kojarzy trawienie wyłącznie z żołądkiem, podczas gdy układ trawienny składa się z kilkunastu elementów, a większość enzymów trawiennych powstaje w trzustce. Czym są enzymy trawienne? To substancje, które rozkładają białka, tłuszcze i węglowodany zawarte w jedzeniu i piciu do najprostszych form, np. aminokwasów czy cukrów. Te formy są następnie transportowane przez jelito cienkie do krwiobiegu, skąd rozprowadzane są jako paliwo dla Twojego organizmu.

Spis treści:

Jakie są rodzaje enzymów trawiennych?

Wyróżniamy trzy główne rodzaje enzymów trawiennych:

  • proteazy, które rozkładają białka,
  • lipazy, które rozkładają tłuszcz,
  • amylazy, które rozkładają węglowodany.

Jelito cienkie wytwarza 3 dodatkowe enzymy – laktazę, maltazę i sacharazę (nie mylić z sacharozą ?) 

Jeśli Twoje ciało nie wytworzy wystarczającej ilości enzymów trawiennych, cząsteczki jedzenia nie mogą zostać odpowiednio przetrawione. Prowadzi to do problemów trawiennych, takich jak nietolerancja laktozy.  

Skąd biorą się enzymy trawienne?

Gruczoły ślinowe, trzustka i jelito cienkie produkują amylazy. Jeden z rodzajów amylaz, ptialina, powstaje w gruczołach ślinowych i zaczyna trawić skrobie (złożone cukry) już wtedy, gdy żujesz jedzenie w buzi. Z tego powodu dietetycy zalecają dokładnie gryzienie pożywienia – dajesz wtedy czas amylazie na swoją pracę.

Enzymy trzustkowe powstają w trzustce, po czym trafiają do jelita cienkiego. Tam dalej rozkładają cząsteczki skrobi na cukry, aby potem inne enzymy rozłożyły cukry do glukozy. Następnie ściana jelita cienkiego wchłania glukozę, która trafia do układu krwionośnego.

Z kolei żołądek, trzustka i jelito cienkie produkują proteazy. Większość reakcji chemicznych zachodzi w żołądku i w jelicie cienkim. W żołądku pepsyna jest głównym enzymem trawiennym, który trawi białka. Kiedy cząsteczki białka dotrą do jelita cienkiego, inne enzymy trzustkowe zabierają się do pracy.

Trzustka i jelito cienkie produkują lipazy. Produkuje je również matka karmiąca piersią, aby niemowlę łatwiej trawiło cząsteczki tłuszczu w mleku matki. Tłuszcze odgrywają wiele ról – od odżywiania komórek aż po utrzymywanie energii przez dłuższy czas.

Jednak możesz również dostarczyć enzymy trawienne z zewnątrz – z jedzenia.

4 owoce, które wspomagają trawienie.

Ananasy stanowią źródło bromelainy, która należy do grupy proteaz. Proteazy rozkładają białka na mniejsze cząsteczki – aminokwasy, które są łatwo trawione i wchłaniane. Badania naukowe wykazały, że dodatek bromelainy do enzymów trzustkowych zwiększa ich skuteczność u ludzi z niewydolnością trzustki. 

Papaja

Kolejny owoc tropikalny bogaty w enzymy trawienne. Podobnie, jak ananasy, papaja stanowi źródło proteaz, które pomagają trawić białka. Jednak te proteazy mają inną nazwę, pochodzącą od ich źródła – papaina. Badania pokazują, że papaina zmniejsza ilość gazów i wzdęć u osób z zespołem jelita wrażliwego (IBS), chorobą, która powoduje naprzemienne biegunki i zaparcia pod wpływem stresu. 

Mango

Pozostajemy przy owocach tropikalnych. Mango zawiera enzymy trawienne z grupy amylaz, które rozkładają węglowodany ze skrobi do prostych cukrów, takich jak glukoza i maltoza. Amylazy w mango zwiększają swoją moc wraz z dojrzewaniem owocu, dlatego z czasem staje się on coraz słodszy.

Awokado

Nietypowy owoc, bo zawiera dużo zdrowych tłuszczów, a mało cukrów. Awokado świetnie sprawdza się w sałatkach, gdzie podkreśla smak innych składników i daje uczucie sytości na długo. Jak na tłusty owoc przystało, awokado zawiera lipazę, która rozkłada cząsteczki tłuszczu na kwasy tłuszczowe i glicerol, które organizm łatwiej wchłania. Twój organizm potrafi sam wytworzyć lipazę, jednak przy diecie wysokotłuszczowej albo po długim świętowaniu przy stole dodatkowa lipaza może się przydać. Według badania z 2015 roku suplement z lipazą zmniejsza uczucie pełności, wzdęcia i mdłości po tłustym posiłku. 

Jeśli chcesz poprawić trawienie, zwróć się do natury. Poznaj owoce i zioła zawierające enzymy trawienne lub zwiększające ich wydzielanie i czuj się komfortowo w każdej sytuacji. 

Literatura:​
  1. Knill-Jones RP, Pearce H, Batten J, Williams R. Comparative trial of Nutrizym in chronic pancreatic insufficiency. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/4919118
  2. Muss C, Mosgoeller W, Endler T. Papaya preparation (Caricol®) in digestive disorders. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23524622 
  3. Levine ME, Koch SY, Koch KL. Lipase Supplementation before a High-Fat Meal Reduces Perceptions of Fullness in Healthy. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25287168

PODOBNE WPISY

Solinea

Poznaj nasze produkty

0
0
Twój Koszyk