logo_solinea
Antidotum na złamane postanowienia noworoczne

Antidotum na złamane postanowienia noworoczne

“Blue Monday”, czyli niebieski poniedziałek, określany jest jako najbardziej depresyjny dzień w roku. Tak naprawdę jest to pseudonaukowy termin, niemający związku ze stanem psychicznym wielu ludzi. Bardziej wiąże się z czynnikami ekonomicznymi (w tym okresie zwykle zaczyna się spłata kredytów zaciągniętych na prezenty świąteczne). Jednak każdy powód jest dobry, aby porozmawiać o tym, co zrobić ze złamanymi postanowieniami noworocznymi.

Możesz mieć z nimi problem, tak jak Basia, która ma 32 lata i jest właścicielką uroczego psa Tofika.

Basia marzy o dużej rodzinie.

Niestety Basia nie ma nawet chłopaka i nie wierzy, że go pozna przez swoją nadwagę. Poza tym martwi się, w jaki sposób nadprogramowe kilogramy i początki nadciśnienia (które mają wszyscy krewni Basi) wpłyną na przebieg ciąży i zdrowie jej przyszłych dzieci. Tak, Basia lubi marzyć i od 7 lat w okolicach Nowego Roku postanawia, że w „tym roku poznam swojego przyszłego męża” i „schudnę 5/10/15 kilogramów” (w zależności od tego, ile teraz waży i jakie typy sylwetki lansują media).

Rok w rok Basia nie realizuje swoich postanowień – te o nowej wadze kończą się w okolicach urodzin koleżanek z pracy, kiedy przynoszą do biura tort, a te o spotkaniu idealnego chłopaka – no cóż, wtedy, kiedy rok się kończy, a jego dalej nie ma. Co może zrobić Basia, aby w końcu zrealizować swoje postanowienia?

Spis treści:
6e6365e3b826bd1e81e976d9954279f6cf6ec17e

Postanowienia noworoczne są kompletnie bez sensu

Ale jak to? Czy Basia nie powinna schudnąć tych kilkunastu kilogramów? Może i powinna, jednak każdy, kto kiedykolwiek się odchudzał, wie, że obsesyjne skupianie się na celu zwykle przynosi odwrotny skutek do zamierzonego. W przypadku Basi jest to efekt jo-jo, kiedy Basia na przemian chudnie i nadrabia zrzucone kilogramy z nawiązką. Zamiast koncentrować się na kaloriach i odmierzaniu porcji podczas kolejnej modnej, ale niekoniecznie zdrowej diety, Basia powinna skupić się na powolnym wprowadzaniu na stałe nowych nawyków.

Stopniowo przejdź na zdrową dietę, zamiast szukać kolejnego hitu na odchudzanie

Pisaliśmy już o diecie DASH (w planach mamy też opisać dietę MIND) – obie mają potwierdzony naukowo pozytywny wpływ na zdrowie. Dieta MIND jest o tyle prosta, że składa się tylko z 10 grup produktów, które należy jeść jak najczęściej i 5 grup, których należy unikać. Zarówno dieta DASH, jak i MIND dopuszcza „cheat meals”, czyli sytuacje, kiedy jesz coś zakazanego, a pomimo tego pozostajesz na diecie. Basia będzie mogła więc zjeść kawałek tortu w pracy z okazji urodzin jej koleżanki z biurka obok i nic złego się nie stanie! To bardziej realistyczne podejście niż diety typu „wszystko albo nic”, których zasady ciągle się łamie i wciąż się do nich wraca.

Poza tym diety MIND i DASH mają jeszcze jedną zaletę – nie skupiają się na utracie zbędnych kilogramów, a efektach zdrowotnych – w przypadku diety MIND zapobieganiu demencji , a w przypadku diety DASH – leczeniu nadciśnienia. Jednak diety te mają również dobry wpływ na ogólny stan zdrowia. Efekty można zobaczyć już przy częściowym stosowaniu się do zasad diety. Basia więc może stopniowo wprowadzać nowe nawyki żywieniowe i już od pierwszej zmiany poczuć różnicę.

a036a04e425f4be5f8f0245a29333cb3b9c91962

Znajdź hobby, które pomoże Ci zrealizować Twój cel

Dotychczasowe wolne chwile, czyli piątki i soboty, Basia spędzała, przygotowując się do imprez, na które szła z nadzieją, że pozna na nich swojego przyszłego męża. Niestety w gronie jej znajomych wszyscy byli już zajęci, a nowi znajomi okazywali się przybyszami z innej planety. Wieczory po pracy i niedziele Basia spędzała, gotując, robiąc zakupy, sprzątając i dbając o urodę z myślą o niedługim spotkaniu wymarzonego faceta.

Basia postanowiła zmienić taktykę.

Ze względu na początki nadciśnienia powoli wprowadzała zasady diety DASH – zaczęła od zwiększenia porcji spożywanych warzyw o 1 dziennie, zabierając do pracy słupki marchewki jako zagryzka do kanapki. Liczbę imprez w tygodniu zmniejszyła do jednej w piątek, tak aby pozostać w kontakcie z przyjaciółmi i odstresować się po pracy. Zamiast sobotniego szykowania się i wypadu, przeniosła na ten dzień wszelkie obowiązki domowe z tygodnia. Odzyskany w ten sposób czas przeznaczyła dla swojego ukochanego psa, Tofika.

Basia zaczęła chodzić z nim na długie popołudniowe spacery i zainteresowała się miejscami spotkań lokalnych właścicieli psów. Na jednym z tych spotkań Tofik zainteresował się Luną, suczką należącą do Arka. Od tego momentu Basia i Arek są parą.

Basia wprowadza kolejne elementy diety DASH, w co angażuje też Arka, który sam chce trochę schudnąć.

Pamiętaj, że zawsze masz czas na zmiany swoich nawyków. Najbardziej rewolucyjne zmiany wprowadza się stopniowo, a aby osiągnąć cel, często należy podejść do niego z innej strony.

Literatura:​
  1. Whiteman H. How can you improve your mental health and well-being in 2016? https://www.medicalnewstoday.com/articles/286428.php#1
  2. NBC News. Jan 24. called worst days of the year. http://www.nbcnews.com/id/6847012/#.Wl39lq6nFOQ
  3. McGonigall J. SuperBetter.

PODOBNE WPISY

Solinea

Poznaj nasze produkty

0
0
Twój Koszyk