logo_solinea
Czy istnieje dieta na ADHD?

Czy istnieje dieta na ADHD?

Nie istnieje jedna dieta polecana dzieciom i dorosłym z ADHD. Pomimo tego badania naukowe, lekarze i rodzice dzieci z ADHD donoszą o pewnych grupach pokarmów czy sposobach odżywiania, które mogą być korzystne. Specjalnie dla Ciebie postanowiliśmy zbadać ten temat, aby odpowiedzieć na pytanie – co jeść przy ADHD?

Spis treści:
5cf9458f80364e4b10988a15b707d352d2ae89ef

Jakie produkty są wskazane przy ADHD?

Spożywanie pewnych pokarmów powoduje stabilny poziom cukru we krwi i stały poziom energii – bez nagłych wzniesień i spadków. To pomaga dziecku i dorosłemu z ADHD zachować koncentrację uwagi i panowanie nad impulsami.

Jeśli właśnie na tym Ci zależy, wprowadź do diety chorego następujące produkty:

BIAŁKO jako makroskładnik jest niezbędny dla zdrowia mózgu. Poza tym białko stanowi materiał budulcowy dla związków chemicznych zwanych neuroprzekaźnikami (więcej na ich temat przeczytasz w naszym artykule o mitach na temat ADHD). Włączenie dobrych źródeł białka do diety zapobiegnie gwałtownym spadkom cukru we krwi.

Niektórzy amerykańscy specjaliści, jak dr Sandy Newmark, pediatra i autor książki o leczeniu ADHD bez leków, uważają, że to właśnie spadki cukru odpowiadają za nadmierną aktywność u osób z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej. Do bogatych źródeł białka należą mięso, ryby, owoce morza, fasola i soczewica, jajka, nabiał i orzechy.

ZŁOŻONE WĘGLOWODANY

Tak jak jedzenie białka powodują stopniowe wydzielanie i opadanie poziomu glukozy, tak spożywanie złożonych węglowodanów daje dłuższe uczucie sytości po posiłku, co pozwala powstrzymać się przed podjadaniem słodyczy. Jedzenie złożonych węglowodanów na kolację wspomaga dobry sen. Znajdziesz je w owocach, warzywach, pełnoziarnistym chlebie i makaronie, brązowym ryżu, fasoli i soczewicy.

Jakich składników unikać w diecie przy ADHD?

WĘGLOWODANY PROSTE (PRZETWORZONE)

Połączenie białka ze złożonymi węglowodanami, bogatymi w błonnik i ubogimi w cukier, może pomóc dziecku czy dorosłemu z ADHD lepiej radzić sobie z objawami choroby i to niezależnie od leków.

Wcześniej wspomniany doktor Sandy Newmark poleca swoim pacjentom zmniejszyć ilość cukru spożywanego w ciągu dnia. To jego zasada numer 1 w walce z ADHD. Jednak większość osób nie zdaje sobie sprawę z tego, że doktor nie ma na myśli wyłącznie słodyczy i białego cukru, ale również biały chleb, ryż czy makaron. Ciało osoby z ADHD szybko trawi przetworzone węglowodany do glukozy, co daje ten sam efekt, jak jedzenie cukru prosto z cukierniczki.

Typowe (niekoniecznie zdrowe) dziecięce śniadanie – będące efektem wieloletniego lokowania w bajkach i serialach – słodkie płatki i szklanka soku czy bardziej odświętne, jak naleśniki z czekoladą, powoduje szybki wzrost poziomu cukru we krwi.

(Wiesz, że otyłość dotyka już ponad 30% chłopców i 20% dziewczynek w Europie?)

Organizm próbuje sobie z tym poradzić, produkując insulinę i inne hormony, które z kolei powodują zbyt duży spadek cukru. To z kolei włącza wydzielanie hormonów stresu. W rezultacie już przed południem dziecko doświadcza hipoglikemii, jest poirytowane i zestresowane.

To pogłębia objawy ADHD, a może nawet sprawić, że zdrowie dziecko zachowuje się, jakby chorowało. Z kolei obiad składający się z przetworzonych węglowodanów i małej ilości białka da ten sam efekt po południu, kiedy dziecko wróci ze szkoły, a dorosły z uczelni czy pracy.

Czy istnieje lepsza alternatywa? Tak.

Posiłki składające się z dużej ilości białka, złożonych węglowodanów i błonnika. Przykładowe śniadanie to owsianka z mlekiem lub kanapka z masłem orzechowym na pełnoziarnistym chlebie.

Ze względu na zawartość białka, błonnika i tłuszczy, takie dania organizm trawi powoli. Pozwala to na stopniowe uwalnianie cukru, dzięki czemu dziecko może się skoncentrować i lepiej zachowuje się w szkole. Z kolei dorosły może skupić się na zadaniu, stosować do poleceń i odpowiednio zachowywać na spotkaniach służbowych.

Czy warto decydować się na diety eliminacyjne?

Badanie opublikowane w prestiżowym czasopiśmie medycznym „Lancet” dowiodło, że diety eliminacyjne, tworzone na podstawie wyników alergii pokarmowych we krwi, są skuteczne w leczeniu ADHD.

Niestety, diety te są bardzo restrykcyjne i wymagają całkowitego wyłączenia alergizujących pokarmów. Niektóre autorytety medyczne ostrzegają, że taki sposób odżywiania może prowadzić do powstania niedoborów składników odżywczych.

Dieta eliminacyjna może więc być czymś wartym wypróbowania, jednak odpowiedź na pytanie, czy przy niej zostać, zależy od efektów i kosztów jej stosowania, a przede wszystkim od opinii lekarskiej.

Literatura:​
  • Newmark S. The ADHD Diet Plan: Healthy Foods and Supplements for Kids & Adults https://www.additudemag.com/adhd-diet-for-kids-food-fix/ 
  • ADHD Editorial Board. Why Sugar is Kryptonite: ADHD Diet Truths https://www.additudemag.com/adhd-diet-nutrition-sugar/ 
  • Pelsser LM, Frankena K, Toorman J, et al. Effects of a restricted elimination diet on the behaviour ofchildren with attention-deficit hyperactivity disorder (INCA study): a randomised controlled trial. Lancet 2011; 377: 494-503.
  • Agerter DC. ADHD diet: Do food additives cause hyperactivity? https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/adhd/expert-answers/adhd/faq-20058203 

PODOBNE WPISY

Solinea

Poznaj nasze produkty

0
0
Twój Koszyk