logo_solinea

Czym jest FOMO i jakie są jego objawy?

Czy pamiętasz te czasy, kiedy po szkole od razu wychodziło się na podwórko? Pewnie nie lubiłeś wracać do domu na obiad, bo bałeś się, że w tym czasie coś Cię ominie w zabawie z kolegami i potem będzie Ci ciężko „nadążyć”. W dzisiejszych czasach ten lęk dotyczy obecności w mediach społecznościowych. Otrzymał on nawet oficjalną nazwę FOMO (od Fear Of Missing Out, czyli lęk przed przegapieniem czegoś). W 2013 roku słowo FOMO zostało oficjalnie dodane do oxfordzkiego słownika języka angielskiego. Dowiedz się wszystkiego o FOMO i sprawdź, czy Ci grozi… a może już je masz? Poznaj skuteczne metody walki z FOMO.

Spis treści:
logo-zdrowe-rozwiazania-podstawowe bez tła
„Człowiek – zawsze stajemy po jego stronie”

Czym jest FOMO?

Lęk przed przegapieniem czegoś odnosi się do uczucia, że inni doświadczają więcej radości w swoim życiu, żyją lepiej i dobrze się bawią – w przeciwieństwie do Ciebie. Do FOMO zalicza się również zazdrość o doświadczenia innych osób i obniżone poczucie własnej wartości. Jak masz myśleć dobrze o sobie, skoro według postów na Facebooku czy Instagramie, inni wiodą o wiele bardziej satysfakcjonujące życie?

Media społecznościowe nie przedstawiają obiektywnego obrazu życia innych ludzi. To bardziej wisienka na niewidocznym torcie. Wydaje się, że gdyby chwalenie się było zakazane, niektóre osoby nie publikowałyby niczego.

Jednak FOMO to nie tylko wrażenie, że mogą istnieć lepsze rzeczy, które mógłbyś robić w tej chwili. Ten fenomen odnosi się również do poczucia, że omija Cię coś niezwykle ważnego, czego inni doświadczają w tym momencie. Może on dotyczyć różnych wydarzeń – od poczucia straty z powodu ominięcia piątkowej imprezy po zazdrość za bycie pominiętym przy awansach w pracy. Zawsze jednak towarzyszy temu bezradność z powodu myśli, że bezpowrotnie coś tracisz.

Na przykład Asia odnosząca zawodowy sukces może poczuć się gorzej po zobaczeniu postów swojej koleżanki ze szkoły podstawowej, Jolki, której urodziło się właśnie drugie dziecko. Z kolei Jolka, gdy zobaczy zdjęcie, na której Asia wygłasza prelekcję, pomyśli sobie „ona właśnie podbija świat, a ja siedzę w pieluchach”. Nic dziwnego, że FOMO doświadcza już 75% młodych dorosłych.

W świecie możliwości, gdzie teoretycznie wszystko jest możliwe, może być Ci ciężko pogodzić się z myślą, że nie możesz zrobić wszystkiego. Gdy poświęcasz uwagę jednej sprawie, robisz to kosztem czegoś innego – a media społecznościowe uderzają Cię w twarz obrazem rzeczy, z której, świadomie lub nie, zrezygnowałeś.

Historia FOMO

Doniesienia o FOMO sięgają już starożytności. Jednak pierwsza praca naukowa na ten temat ukazała się dopiero w 1996 roku. Została ona napisana przez doktora Dana Hermana. Termin ten zyskał na popularności wraz z pojawieniem się i rozkwitem mediów społecznościowych. Od tego czasu na temat FOMO ukazało się wiele badań naukowych.

Na czym polegają niebezpieczeństwa wynikające z FOMO

FOMO sprawia, że ciągle sprawdzasz media społecznościowe. Nie chcesz być wykluczony, za to chcesz być pewny, że „dajesz radę”. Czasem to obniża lęk, jednak często nie. Niezależnie od wyniku, FOMO prowadzi do ciągłego logowania się na Facebooka czy Instagrama – nawet tuż po obudzeniu, tuż przed snem czy w czasie posiłków.

FOMO – objawy

Badanie opublikowane w 2018 roku w czasopiśmie „Motivation and Emotion” i inne badania odkryły, że FOMO prowadzi do:
  • uczucia zmęczenia,
  • zwiększonego stresu,
  • mniejszej satysfakcji z życia,
  • problemów ze snem,
  • niższej samooceny,
  • lęków,
  • objawów psychosomatycznych (fizycznych objawów wynikających wyłącznie z przyczyn psychicznych).
FOMO może prowadzić nawet do realnego zagrożenia życia. Dlaczego? Osoby z FOMO potrafią sprawdzać media społecznościowe w trakcie jazdy, co może prowadzić do wypadków drogowych. Co ciekawe, okazało się, że na FOMO narażeni są wszyscy, niezależnie od charakteru. Badanie opublikowane w czasopiśmie „Psychiatry Research” dowiodło, że płeć, ani nawet wiek nie chroni przed FOMO. Zjawisko to ma za to związek z korzystaniem z mediów społecznościowych i smartfona. Media społecznościowe wywołują FOMO na kilka sposobów. Przede wszystkim sprawiają, że porównujesz swoje życie – ze wszystkimi jego wzlotami i upadkami, do najlepszych chwil innych osób. Przez to Twoje poczucie tego, co jest normalne, zostaje zaburzone. Masz wrażenie, że radzisz sobie gorzej od innych. Z FOMO nie musiało się mierzyć pokolenie Twoich dziadków i rodziców, brakuje więc świadomości problemu i skutecznych sposobów na radzenie sobie z FOMO. My jednak je znaleźliśmy, o czym napisaliśmy w następnym artykule.
Literatura:​
  1. Scott E. How to Deal With FOMO in Your Life. https://www.verywellmind.com/how-to-cope-with-fomo-4174664
  2. Barker E. This Is The Best Way to Overcome Fear of Missing Out. https://time.com/collection/guide-to-happiness/4358140/overcome-fomo/
  3. Milyavskaya, M., Saffran, M., Hope, N. et al. Fear of missing out: prevalence, dynamics, and consequences of experiencing FOMO. Motiv Emot 42, 725–737 (2018). https://doi.org/10.1007/s11031-018-9683-5
  4. Wolniewicz CA, Tiamiyu MF, Weeks JW, Elhai JD. Problematic smartphone use and relations with negative affect, fear of missing out, and fear of negative and positive evaluation. Psychiatry Res. 2018;262:618-623. doi:10.1016/j.psychres.2017.09.058
  5. Przybylski, Andrew K., Murayama, Kou, DeHaan, Cody R., Gladwell, Valerie. Motivational, emotional, and behavioral correlates of fear of missing out. Computers in Human Behavior. July 2013: 29(4).1841-1848. doi:10.1016/j.chb.2013.02.014
  6. Cacioppo S, Capitanio JP, Cacioppo JT. Toward a neurology of loneliness. Psychol Bull. 2014;140(6):1464-504. doi:10.1037/a003761
  7. Herman1 D. Introducing short-term brands: A new branding tool for a new consumer reality. Journal of Brand Management. J Brand Manag 7, 330–340 (2000).

PODOBNE WPISY

Solinea

Poznaj nasze produkty

0
0
Twój Koszyk