logo_solinea
luteina

Czym jest luteina i dlaczego powinniśmy dosłownie przyjrzeć się jej bliżej?

Prozdrowotny wpływ warzyw liściastych oraz jajek został udowodniony już dawno temu. Łączy je luteina – pokarmy te są świetnym źródłem tej jakże cennej substancji. Pozytywne właściwości luteiny zostały potwierdzone wieloma badaniami, a jej właściwości są szczególnie pomocne w chorobach oczu oraz, co ciekawe, 
w przypadłościach na tle układu krążenia. 

Spis treści:
VISASTIN-supl logo

Czym jest luteina?

Luteina to karotenoid z potwierdzonym działaniem przeciwzapalnym. Jest ona jednym z dwóch głównym karotenoidów (drugim jest zeaksantyna) będącym pigmentem nadającym kolor ludzkiemu oku (plamka żółta, siatkówka). Jak działa? Służy jako swoisty filtr światła i chroni oczy przed uszkodzeniem ich przez światło słoneczne.

Świat medycyny miał na oku luteinę już od wielu lat. Najbardziej znana jest ze swoich właściwości chroniących wzrok – chroni przed zdegenerowaniem plamki żółtej oraz kataraktą (zaćmą). Ale oprócz tego posiada także inne atrybuty. Szerokie spektrum działania luteina zawdzięcza swoim atrybutom przeciwzapalnym. Posiada zdolność do chronienia nerwów przed nadmiernym wpływem stresu oksydacyjnego przy okazji niwelując stany zapalne. Całkiem niedawno nauka odkryła, że luteina jest także świetnym strażnikiem zdrowia naszego układu krwionośnego.

Gdzie znajdziemy luteinę?

Jako karotenoid jest ona obecna w warzywach oraz innych roślinach. Co ciekawe, luteina ma kolor żółty, ale najwięcej znajdziemy jej w ciemnozielonych warzywach liściastych, w tym w coraz popularniejszych w kuchni wodorostach i przeróżnych glonach. Luteina jest wszędzie tam, gdzie jest kolorowo – pomarańczowo, żółto, czerwono, zielono itd. Pamiętacie? Już nasze babcie mówiły, że marcheweczka jest dobra na wzrok. Luteinę znajdziemy także w jajkach, a dokładnie w żółtkach. Organizmy zwierzęce pobierają ją z pożywienia.

Jak luteina pomaga w profilaktyce prozdrowotnej?

Jak wspominaliśmy, głównie ceni się ją za świetny wpływ na wzrok – chroni przed zdegenerowaniem plamki żółtej oraz pomaga uniknąć zachorowania na kataraktę. Jest filtrem przed nadmiernym promieniowaniem UVA i UVB. Jej właściwości przeciwzapalne doskonale sprawdzają się także w profilaktyce chorób serca.

Luteina zapobiega odkładaniu się blaszki miażdżycowej we krwi, odpowiednio wcześnie ją rozmiękczając. Dzięki temu, że jest wprost napakowana antyoksydantami śmiało można nazwać ją doskonałym wymiataczem wolnych rodników – hamuje reakcje utleniania zachodzące w naszych organizmach.

Kto powinien sięgać po produkty bogate w luteinę?

W zasadzie jest ona konieczna dla osób pracujących wzrokiem. Tym, którzy spędzają dużo czasu przed ekranem komputera czy telewizora i spędzający wiele godzin w sztucznym oświetleniu, jak i regularni bywalcy słonecznych plaż czy solarium. Luteina jest także bardzo pomocna względem osób genetycznie obciążonych ryzykiem zapadnięcia na zaćmę czy jaskrę. Z racji swoich właściwości kardioprotekcyjnych świetnie przysłuży się nadciśnieniowcom czy osobom cierpiącym na miażdżycę i inne choroby serca.

Należy także wspomnieć, że przeciętny człowiek nie dostarcza sobie w codziennej diecie odpowiedniej porcji luteiny. Dlatego rozsądnym krokiem byłoby rozważenie suplementacji tego karotenoidu. Przyda się ona w okresie jesienno-zimowym, kiedy spożywamy mniej świeżych owoców i warzyw oraz prowadzimy intensywny tryb życia spożywając wiele żywności przetworzonej. Okresy pochorobowe to także dobry moment na dostarczenie sobie luteiny w postaci suplementów. Są one tym bezpieczniejsze, że luteina nie posiada negatywnych właściwości ubocznych. No może z wyjątkiem tego, iż możemy nabrać nieco brązowego koloru skóry, ale to też jakiś wyznacznik, że nasz organizm jest nią wysycony.

Może zainteresować Cię także: Dieta dla zdrowych oczu – 7 produktów, które ochronią Twój wzrok.

Literatura:​
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6164534/
  • https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/jsfa.3785
  • https://jamanetwork.com/journals/jamaophthalmology/article-abstract/484355
  • https://www.ahajournals.org/doi/full/10.1161/01.cir.103.24.2922

PODOBNE WPISY

0
0
Twój Koszyk