logo_solinea
FOMO. Czy korzystanie z mediów społecznościowych jest szkodliwe?

FOMO. Czy korzystanie z mediów społecznościowych jest szkodliwe?

Facebook, Instagram, Twitter czy popularny wśród młodzieży TikTok stały się czymś więcej niż tylko platformami społecznościowymi, dzięki którym kontaktujesz się z rodziną i przyjaciółmi. A odkąd istnieją aplikacje na iOS i Androida, nie musisz w ogóle rezygnować z bycia cały czas online – ani w pracy, ani w drodze, ani nawet podczas snu. Czy ma to jakieś negatywne konsekwencje? A jeśli tak, to jakie? Zjawiskiem, które ostatnio zaczęło dotykać nie tylko ludzi młodych jest tzw. FOMO. Za chwilę wszystkiego się o nim dowiesz.

Spis treści:
logo-zdrowe-rozwiazania-podstawowe bez tła
„Człowiek – zawsze stajemy po jego stronie”

Co badania naukowe stwierdzały na temat mediów społecznościowych do tej pory?

Niektóre badania ostrzegały, że młodzi ludzie mogą się uzależnić od mediów społecznościowych. Jeszcze inne łączyły je ze złą jakością snu, niską samooceną, samotnością i problemami ze zdrowiem psychicznym. Wiesz, że właśnie problemy ze zdrowiem psychicznym są w czołówce najczęstszych chorób wśród millenialsów?

Badanie z 2019 roku przeprowadzone na prestiżowym Uniwersytecie Stanforda w Stanach Zjednoczonych sugerowało nawet, że zrezygnowanie z Facebooka poprawia samopoczucie w dłuższej perspektywie czasu.

Tylko jak zrezygnować z mediów społecznościowych, gdy wykorzystujesz je do pracy czy prywatnych kontaktów z wieloma osobami?

Badanie z 2018 roku przeprowadzone na studentach Uniwersytetu w Pensylwanii próbowało znaleźć rozsądny kompromis.

Uczestników podzielono na dwie grupy. Grupa kontrolna nie musiała w żaden sposób zmieniać swojego zachowania. Z kolei druga grupa miała ograniczyć korzystanie z Facebooka, Snapchata i Instagrama do 10 minut dziennie na każdą platformę. Po 3 tygodniach u studentów znacząco zmniejszyło się uczucie osamotnienia i depresji.

cf30f5a6c10bbf95c59ba2decd292261c4664fe4

Czym jest FOMO i czy Ciebie też ono dotyczy?

Ten dziwnie brzmiący wyraz to akronim od angielskiego „fear of missing out”, czyli strach przed zostaniem pominiętym, lęk przed wykluczeniem.

Co to znaczy?

Na pewno zdarzyło Ci się jako dziecko ominąć jakieś ważne wydarzenie szkolne czy towarzyskie. Może nie było Cię na urodzinach koleżanki, bo dopadła Cię ospę wietrzną albo nie było Cię na szkolnej dyskotece, bo rodzice dali Ci szlaban.

Pamiętasz, jak wtedy się czułaś?

Z pewnością denerwowałaś się, że coś Cię ominęło i w pierwszym możliwym momencie chciałaś dowiedzieć się, co się tam wydarzyło. Nie chciałaś zostać wykluczona z klasy czy z grupy przyjaciół i rówieśników.

Właśnie to czują dziś dzieci i dorośli, gdy przez pewien czas nie sprawdzają swoich kont w mediach społecznościowych.

To one pełnią dziś rolę niegdysiejszych podwórek, gdzie można było spotkać każdego i działy się najciekawsze rzeczy. FOMO nie jest wyłącznie fenomenem dotyczącym millennialsów i ma udowodniony negatywny wpływ na zdrowie psychiczne.

Jednak specjaliści od FOMO są dalecy od jednoznacznych porad, aby zupełnie rezygnować z korzystania z mediów społecznościowych.

Zwracają za to uwagę, że coraz więcej gier i aplikacji staje się nieodłączną częścią naszego życia.

fee253c38c832d297793985d76437660ddd4ddcf

Korzystanie z mediów społecznościowych ma pozytywny wpływ na zdrowie psychiczne

Keith Hampton, który jest profesorem od Mediów i Informacji na Uniwersytecie w Michigan, przeanalizował wpływ Facebooka na ponad 5 tysiącach dorosłych Amerykanów. Jego intencją było sprawdzenie tezy o szkodliwości mediów społecznościowych.

Jego analiza wykazała, że 63% użytkowników mediów społecznościowych miało mniejsze prawdopodobieństwo doświadczenia problemów psychicznych, takich jak depresja i lęk, w porównaniu do osób, które z nich nie korzystają. Wyniki badania zostały opublikowane w „Journal of Computer-Mediated Communication.”

To jak to w końcu jest z tymi mediami społecznościowymi?

Czy korzystanie z mediów społecznościowych jest szkodliwe? Wróćmy na chwilę do badania na studentach Uniwersytetu w Pensylwanii, które wcześniej cytowaliśmy. Według niego grupa kontrolna, u której w żaden sposób nie zmieniono schematu korzystania z mediów społecznościowych, również odczuła pozytywne zmiany.

Jakie?

e704d04be6b99708ed935cac34f9cb4416dcebda

U badanych zmniejszyło się uczucie lęku i FOMO – i to tak samo, jak w grupie, która ograniczyła media społecznościowe. Jaki z tego wniosek? Być może wystarczy uważniej przyjrzeć się temu, ile i dlaczego korzystasz z danej platformy, by poczuć się lepiej.

Według badaczy to, czy media społecznościowe są dla Ciebie szkodliwe, może zależeć od tego, dlaczego z nich korzystasz. Istnieje duża różnica pomiędzy negatywnym użytkowaniem Facebooka jako miejsca do porównywania się z innymi i pozytywnym – jako platformy pomagającej pozostać w kontakcie z przyjaciółmi. A Ty jak korzystasz z mediów społecznościowych?

cfc3886995da278b810d62f0131691a22e0ae414
Literatura:​
  1. Allcott H, Braghieri L, Eichmeyer S, et al. The Welfare Effects of Social Media. http://web.stanford.edu/~gentzkow/research/facebook.pdf
  2. Melissa G. Hunt, Rachel Marx, Courtney Lipson, and Jordyn Young (2018). No More FOMO: Limiting Social Media Decreases Loneliness and Depression. Journal of Social and Clinical Psychology: Vol. 37, No. 10, pp. 751-768.
  3. Keith N Hampton, Social Media and Change in Psychological Distress Over Time: The Role of Social Causation, Journal of Computer-Mediated Communication, , zmz010, https://doi.org/10.1093/jcmc/zmz010

PODOBNE WPISY

0
0
Twój Koszyk