logo_solinea
tiger sleep

Jak bezpiecznie pozyskać witaminę D3 ze Słońca? Część II

W poprzedniej części artykułu odpowiedzieliśmy na pytania, czy można uzupełnić witaminę D3, siedząc blisko okna oraz o której godzinie najlepiej jest się opalać. Wspomnieliśmy również o tym, czym różni się ciemna karnacja od jasnej i jak to ma się do tempa produkcji witaminy D3 przez skórę po wyjściu na Słońce. Przejdźmy jednak do konkretów.

Spis treści:

Bycie opalonym spowalnia produkcję witaminy D3

Wiesz już, że osoby z ciemną skórą bądź opalone wolniej produkują witaminę D3 podczas opalania, ale o ile wolniej? Odpowiedź brzmi: od 30 minut do nawet 3 godzin. O tyle więcej musi spędzić na Słońcu osoba z ciemną skórą, aby jej organizm wyprodukował taką samą ilość witaminy D3, co u osoby z jasną skórą. To główny powód, dla którego osoby z ciemną karnacją mają większe ryzyko niedoboru witaminy D3. To również kolejny argument za tym, aby opalać się bez filtra co najwyżej kilkanaście minut dziennie. Im jaśniejszą masz skórę, tym szybciej wyprodukuje ona witaminę D3.
Pamiętaj również, aby w trakcie opalania nosić nakrycie głowy i okulary przeciwsłoneczne. Głowa to stosunkowo mała część ciała, więc zakrycie jej nie zakłóci w znaczny sposób procesu produkcji witaminy D3, a zapobiegnie udarowi słonecznemu.
sun

Życie z dala od równika również nie pomaga!

Wprawdzie w ostatnich latach klimat w Polsce się zmienił – zimy są łagodniejsze, lata gorętsze, a jesień i wiosna istnieją co najwyżej w kalendarzach, ale jednak klimatem wciąż daleko nam do państw znajdujących się tuż przy samym równiku. Co z tego wynika? Więcej promieni słonecznych, w szczególności UVB, jest pochłanianych przez warstwę ozonową Ziemi. W praktyce oznacza to, że musisz spędzić więcej czasu na Słońcu, aby wyprodukować wystarczającą ilość witaminy D3.  

Co więcej, przez 6 miesięcy (jesień i zimę) w roku Twój organizm w ogóle nie produkuje witaminy D3, bo Słońca jest jak na lekarstwo. Oznacza to, że w tym czasie Twój poziom witaminy D3 spada i możesz odczuć objawy jego niedoboru, o których pisaliśmy tutaj.

Badania pokazują, że organizmy ludzi mieszkających w Norwegii nie produkują witaminy D3 ze Słońca między październikiem a marcem. Wprawdzie Polska leży bliżej równika niż Norwegia, ale w zimie wciąż doświadczamy krótkich i mało słonecznych dni. Podczas tego okresu dostarczaj witaminę D3 z pożywienia i suplementów, bo na Słońce nie masz co liczyć.

pool

Czy korzystanie z filtrów przeciwsłonecznych zmniejsza poziom witaminy D3?

Szybka odpowiedź: nie wiadomo. Przeprowadzono na ten temat wiele badań, jednak ich wyniki są niejednoznaczne.

Według badania opublikowanego w „New England Journal of Medicine” posmarowanie się filtrem przeciwsłonecznym o SPF 30 lub wyższym zmniejsza produkcję witaminy D3 o 95-98%. Jednakże parę innych badań, w tym to opublikowane w 2017 roku w czasopiśmie „Archives of Osteoporosis” udowadniają, że o ile aplikacja na skórę filtra SPF 50 znacząco hamuje produkcję witaminy D3, jednak nie wpływa to na jej poziom we krwi (a dokładnie metabolitu 25(OH)).

Niestety, brak badań przeprowadzonych w naszych szerokościach geograficznych, które pokazywałyby długotrwałe skutki korzystania z filtrów przeciwsłonecznych z wysokim SPF. Możemy tylko podejrzewać, że o ile jednorazowe posmarowanie się filtrem przeciwsłonecznym przed wyjściem na plażę czy całodzienną wycieczkę nie zmieni poziomu witaminy D3, to jednak używanie filtrów przeciwsłonecznych przez cały rok może już obniżać jej poziom.

Poruszamy ten wątek, ponieważ wiele kremów do twarzy na dzień zawiera filtry przeciwsłoneczne, a niektóre osoby stosują filtry przeciwsłoneczne każdego dnia jako ochronę skóry przed zmarszczkami. Rozumiemy troskę o zachowanie młodości skóry, jednak w takim wypadku zachęcamy do suplementacji witaminy D3, ponieważ stosowanie filtrów przeciwsłonecznych może znacząco obniżać jej poziom.

Pamiętaj, że na naszej szerokości geograficznej skóra produkuje witaminę D3 najwyżej przez 6 miesięcy i to tylko wtedy, gdy regularnie wystawiasz ją na Słońce bez filtra przeciwsłonecznego, a ten zapas musi jej wystarczyć na cały rok.

Literatura:​
  • Feldman D, Krishnan AV, Swami S. Osteoporosis (Fourth Edition) Chapter 13 – Vitamin D: Biology, Actions, and Clinical Implications.
  • https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/B9780124158535000133
  • Brustad M, Edvardsen K, Wilsgaard T, et al. Seasonality of UV-radiation and vitamin D status at 69 degrees north. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17668121
  • Holick MF. Vitamin D deficiency. https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMc072359?url_ver=Z39.88-2003&rfr_id=ori%3Arid%3Acrossref.org&rfr_dat=cr_pub%3Dpubmed
  • Libon F, Courtois J, Le Goff C, et al. Sunscreens block cutaneous vitamin D production with only a minimal effect on circulating 25-hydroxyvitamin D. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28718005

PODOBNE WPISY

Solinea

Poznaj nasze produkty

0
0
Twój Koszyk