logo_solinea
15ed48304974c78156b449ffbd458145e2d7a934

Jak szybko i bez wysiłku poprawić zdrowie całej rodziny? Selen.

Selen, który możemy znaleźć na tablicy Mendelejewa pod symbolem Se, jest minerałem. Jego duże ilości znajdziemy w orzechach brazylijskich, drobiu, rybach, płatkach śniadaniowych i jajkach. Zalecana dzienna dawka selenu wynosi 55 mikrogramów dziennie, ale w wielu krajach (np. w Japonii czy Kanadzie) jest ona przekraczana i to z korzyścią dla zdrowia. W związku z tym maksymalna dopuszczalna dzienna dawka selenu wynosi aż 400 mikrogramów. Jakie są prozdrowotne właściwości selenu?

Spis treści:

Fertistim

FERTISTIM Dla Mężczyzn

Właściwości selenu – zmniejsza stan zapalny

Selen zmniejsza ilość CRP, markera stanu zapalnego, którego poziom mierzymy we krwi. Podwyższony poziom CRP świadczy zwykle o chorobach autoimmunologicznych, (takich jak np. reumatoidalne zapalenia stawów czy stwardnienie rozsiane), zakażeniach bakteryjnych, a także nowotworach.

Selen resetuje zegar biologiczny

Każdy, kto cierpi na bezsenność wie, jak ciężkie są nieprzespane noce spędzone na ciągłym przewracaniu się w łóżku. Skutecznym lekarstwem może okazać się selen, który synchronizuje nasz wewnętrzny zegar z naturalnym 24-godzinnym cyklem dzień/noc. Co to oznacza w praktyce? Dzięki odpowiedniej ilości selenu we krwi, łatwiej jest zasnąć wieczorem i wstać wypoczętym rano.  

d7b4bfedc5a29ff5fcd261f5dba4a0ec3ff913bc

Selen pomaga zwalczać wirusy i bakterie

Infekcje wirusowe i bakteryjne często wiążą się z niedoborami makroelementów i mikroelementów, w tym również selenu. Jego niedobór osłabia układ odpornościowy, co sprawia, że nawet łagodny wirus grypy może mutować do formy groźnej dla zdrowia. W najgorszym wypadku może to prowadzić do całkowitej niewydolności serca.

Selen ochrania komórki odpornościowe i zwiększa produkcję przeciwciał. Jego niedobór prowadzi do uszkodzeń w zdrowych komórkach, spowalniającym tym samym reakcję układu odpornościowego, aktywując wirusy i przyśpieszając ich rozmnażanie.

Co ciekawe, suplementacja selenem stymuluje układ odpornościowy nawet wtedy, gdy nie ma niedoboru tego pierwiastka. Limfocyty u osób zażywających 200 mikrogramów selenu dziennie były bardziej aktywne i efektywne w niszczeniu wirusów, bakterii i komórek nowotworowych.

Imunit Forte

Jak działa selen? Chroni przed astmą i alergiami

Paradoksalnie, niektóre choroby wiążą się z nadaktywnością układu odpornościowego, w wyniku którego przeciwciała atakują określone organy np. układ oddechowy lub odpornościowy. Suplementacja selenem reguluje funkcjonowanie układu odpornościowego, chroniąc przed astmą i alergią.

Selen wspiera pracę tarczycy

Największa ilość selenu w ludzkim ciele znajduje się w tarczycy, małym organie w kształcie motyla znajdującym się na wysokości szyi. Najczęstszymi chorobami tarczycy są choroby autoimmunologiczne: Hashimoto i Gravesa-Basedowa, które polegają na pogłębiającej się niedoczynności lub nadczynności tego organu. Nic więc dziwnego, że to właśnie niedobór selenu zmniejsza prawdopodobieństwo zachorowania na te choroby, a suplementacja selenem hamuje ich rozwój i reguluje poziom hormonów tarczycy we krwi.

Właściwości selenu – zapobiega nowotworom

Zwiększone spożycie selenu zmniejsza liczbę zachorowań na nowotwory i zgonów z ich powodu. Już niewielkie zwiększenie spożycia tego minerału zmniejsza prawdopodobieństwo wystąpienia nowotworu płuc, piersi, prostaty, żołądka, przełyku i jelita grubego.

23c31c70dd4eb95e2f86f5648661b3b9e0891837

Jak selen chroni mózg?

Większość z nas boi się starości ze względu na coraz częściej występujące choroby neurodegeneracyjne, takie jak choroba Alzheimera. W ramach prewencji często sięgamy po ryby, które mają dobry wpływ na mózg ze względu na wysoką zawartość kwasów Omega-3. Ale nie tylko! Spożywanie ryb bardziej niż poziom kwasów omega-3 zwiększa poziom selenu we krwi i to właśnie selen może odpowiadać za lepsze funkcjonowanie mózgu. Naukowcy odkryli, że chorzy na Alzheimera mają tylko 60% selenu w tkance mózgowej w porównaniu ze zdrowymi ludźmi.

Selen zwiększa płodność u mężczyzn

Ten minerał jest niezbędny do produkcji testosteronu i spermy. U bezpłodnych mężczyzn selen poprawia ruchliwość plemników, zwiększając prawdopodobieństwo zapłodnienia z 0% do 11%.

Selen pomaga kobietom donosić ciążę

Odpowiednia ilość selenu we krwi zmniejsza prawdopodobieństwo poronienia u kobiet.

Selen wspiera zdrowie psychiczne

Nawet niewielki niedobór selenu zmniejsza ilość neuroprzekaźników, takich jak serotonina czy dopamina. Może to prowadzić do depresji, zmęczenia czy zaburzeń lękowych. Według badań, suplementacja zaledwie 100 mikrogramów selenu dziennie po 5 tygodniach poprawia nastrój, podnosi poziom energii i łagodzi stany lękowe.

Selen zapobiega chorobom serca

Ostatnia i być może dla niektórych najważniejsza właściwość selenu – zwiększa on ilość glutationu, spowalniając starzenie się organizmu oraz zapobiegając zwężeniu naczyń krwionośnych i tworzeniu się skrzepów. Dzięki temu poprawia wyniki krwi osób z chorobą niedokrwienną serca.

Literatura:​
  • Rayman MP, “The importance of selenium to human health” Link do publikacji: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10963212
  • Institute of Medicine, Food and Nutrition Board “Dietary Reference Intakes: Vitamin C, Vitamin E, Selenium, and Carotenoids” Link do publikacji: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK225470/
  • Steinbrenner H, Al-Quraishy S, Dkhil MA et. al „Dietary Selenium in Adjuvant Therapy of Viral and Bacterial Infections” Link do publikacji: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4288282/
  • Duntas LH „Selenium and inflammation: underlying anti-inflammatory mechanisms.” Link do publikacji: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19418416
  • Fang MZ, Zhang X, Zarbl H “Methylselenocysteine Resets the Rhythmic Expression of Circadian and Growth Regulatory Genes Disrupted by Nitrosomethylurea in vivo” Link do publikacji: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2865563/
  • Berr C, Akbaraly T, Arnaud J et. al „Increased selenium intake in elderly high fish consumers may account for health benefits previously ascribed to omega-3 fatty acids.” Link do publikacji: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19151902
  • Cardoso BR, Cominetti C, Cozzolino SM „Importance and management of micronutrient deficiencies in patients with Alzheimer’s disease” Link do publikacji: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3656646/
  • Drutel A, Archambeaud F, Caron P „Selenium and the thyroid gland: more good news for clinicians.” Link do publikacji: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23046013
  • Toulis KA, Anastasilakis AD, Tzellos TG et. al “Selenium supplementation in the treatment of Hashimoto’s thyroiditis: a systematic review and a meta-analysis.” Link do publikacji: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20883174
  • Marino M, Marcocci C, Vitti P „Selenium in the Treatment of Thyroid Diseases” Link do publikacji: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5422754/
  • Xianlei Cai, Chen Wang, Wanqi Yu et. al “Selenium Exposure and Cancer Risk: an Updated Meta-analysis and Meta-regression” Link do publikacji: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4726178/
  • Huang Z, Rose AH, Hoffman, PR „The Role of Selenium in Inflammation and Immunity: From Molecular Mechanisms to Therapeutic Opportunities” Link do publikacji: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3277928/
  • Scott R, MacPherson A, Yates RW et.al The effect of oral selenium supplementation on human sperm motility.” Link do publikacji: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9698665
  • Barrington JW, Lindsay P, James D et. al „Selenium deficiency and miscarriage: a possible link?” Link do publikacji: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8616128
  • Benton D, Cook R „The impact of selenium supplementation on mood.” Link do publikacji: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1873372
  • Ju W, Li X, Li Z et. al. „The effect of selenium supplementation on coronary heart disease: A systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials.” Link do publikacji: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28965605 

PODOBNE WPISY

Solinea

Poznaj nasze produkty

0
0
Twój Koszyk