logo_solinea
Jak wzmocnić odporność u dziecka? 6 sprawdzonych sposobów!

Jak wzmocnić odporność u dziecka? 6 sprawdzonych sposobów!

Zostanie rodzicem należy do jednego z najbardziej zmieniających życie doświadczeń. Dbanie o to, aby dziecko było zdrowe, szczęśliwe i bezpieczne staje się najważniejszą rzeczą na świecie. Nic nie boli bardziej od widoku chorego dziecka, nawet jeśli to „zwykłe” przeziębienie, wynikające z obniżonej odporności u dziecka. Można jednak mu zapobiec. Dowiedz się, jak wzmocnić odporność u dziecka.

Spis treści:
logotyp-naglowek-zdrowe-dziecko
kola-romb

a wszystko to… Z TROSKI O BEZTROSKĘ TWOJEGO MALUCHA!

1. Jak budować odporność? Karm dziecko piersią (jeśli możesz)

Mleko matki zawiera bardzo silne przeciwciała i białe krwinki, które poprawiają odporność. Nic więc dziwnego, że karmienie piersią chroni przed:

  • infekcjami ucha,
  • alergiami,
  • biegunką,
  • zapaleniem płuc,
  • zapaleniem opon mózgowych,
  • infekcjami układu moczowego,
  • nagłą śmiercią łóżeczkową.

Poza tym, jak pokazują badania, dzieci karmione piersią statystycznie mają wyższy iloraz inteligencji (IQ).

To jednak nie koniec zalet karmienia piersią. W późniejszym etapie karmienie piersią chroni także przed:

  • cukrzycą typu 1 (insulinozależną),
  • chorobą Crohna,
  • zapaleniem okrężnicy,
  • różnymi formami nowotworów.

Kolostrum, czyli żółte mleko przedwstępne, które wypływa z piersi podczas pierwszych dni po urodzeniu dziecka, jest szczególnie cenne. Dlaczego? Zawiera ono przeciwciała, które walczą z infekcjami.

Jeśli możesz, karm dziecko tylko piersią przez pierwsze 6 miesięcy życia. W ten sposób wzmocnisz jego odporność.

Sprawdź, jak odróżnić przeziębienie od grypy.

dad169a67186b152f1fa5bbea6ff6588dcb7b7b1

2. Jak wzmocnić odporność u dziecka? Szczepienia

Trzymaj się rozkładu szczepień zaleconego przed pediatrę. Szczepienia są ważne dla wszystkich dzieci, jednak odgrywają szczególną rolę u tych, u których już występują pewne problemy zdrowotne, jak np. astma.

3. Chcesz wzmocnić odporność? Higiena to podstawa

Dobra higiena chroni przed zarazkami, a co za tym idzie – infekcjami. Wprowadź nawyk mycia rąk wodą z mydłem:

  • po zabawie,
  • po przyjściu do domu,
  • po głaskaniu zwierząt, na przykład psów,
  • po wydmuchaniu nosa, kichnięciu, kaszlnięciu,
  • przed i po posiłkach,
  • po skorzystaniu z toalety.

Dziecko stawia opór? Pamiętaj – najlepszy wykład to własny przykład. Jeśli Twoje dziecko zobaczy, że sama masz taki nawyk, chętniej go po Tobie przejmie.

Możesz też „przekupić” je za pomocą kolorowych ręczników do rąk z ulubionymi bohaterami z bajek i pachnących mydełek w zabawnych kształtach, kolorach i zapachach, które pozwolisz mu wybrać samodzielnie. Gra jest warta świeczki i warto w tym celu pozwolić sobie na małe przekupstwo.

4. Zadbaj o zdrowe jelita – przecież to najważniejszy organ związany z odpornością

Zdrowie jelit to podstawa dobrze funkcjonującego układu trawiennego, skąd pochodzi większość infekcji. Pokarmy bogate w bakterie probiotyczne wzmacniają przewód pokarmowy i wspierają rozwój dobroczynnej flory jelitowej.

Jogurt to świetny przykład pokarmu probiotycznego, który możesz dodać do codziennej diety całej rodziny. U niemowląt mieszaj go z musem owocowym. Starszym dzieciom możesz przygotować sos na bazie jogurtu, w którym będą maczać pokrojoną w paski marchewkę i ogórki.

Dowiedz się, czym różnią się probiotyki od prebiotyków!

e059bc3069bb3a5b1878a5b6dccc6e2f6da9f780

5. Podawaj więcej warzyw i owoców

Jak już jesteśmy przy jedzeniu – wiesz, co jest najlepszym pokarmem na odporność u dzieci (i nie tylko)? Warzywa i owoce. Marchewki, szpinak, dynia, pomarańcze, truskawki, a także inne czerwono-pomarańczowe oraz ciemnozielone warzywa i owoce zawierają karotenoidy, które poprawiają odporność. Karotenoidy zwiększają produkcję białych krwinek i interferonu, czyli przeciwciała, które pokrywa powierzchnię komórki, blokując dostęp wirusom.

Badania pokazują, że dieta bogata w karotenoidy może również chronić przed takimi chorobami jak rak czy choroby serca, gdy dziecko już dorośnie. Kto nie chciałby takiej polisy dla swojego dziecka?

Ile jeść warzyw i owoców? Celuj w pięć porcji dziennie. Jedna porcja to dwie łyżki dla małych i jedna szklanka dla starszych dzieci.

6. Zadbaj o sen dziecka – bez niego ani rusz!

Badania pokazują, że niedobór snu czyni nas bardziej podatnymi na choroby. W jaki sposób? Poprzez zmniejszenie ilości komórek NK, czyli „naturalnych zabójców”, które atakują zarazki i komórki nowotworowe. Tak samo jest u dzieci. Jak dużo snu potrzebują najmłodsi? Niemowlę może potrzebować do 16 godzin na dobę, małe dzieci od 11 do 14 godzin, a dzieci w wieku przedszkolnym – 10 do 13 godzin.

Dziecko nie potrafi drzemać? Kładź je do snu wcześniej.

Obniżona odporność u dziecka naraża go na wiele rodzajów infekcji, Zadbanie o nią sprowadza się do kilku prostych zasad. Dodatkowym bonusem jest to, że dzięki nim staje się mniej podatne na inne choroby, często znacznie groźniejsze niż przeziębienie czy grypa.

ZOBACZ TAKŻE:

Literatura:​
  1. Gordon S. 7 Ways to Boost Your Child’s Immunity. https://www.parents.com/health/cold-flu/cold/boost-childs-immunity/ 
  2. Khoche S. 10 ways to build immunity in children. https://indianexpress.com/article/parenting/health-fitness/how-to-build-child-immunity-6417601/

PODOBNE WPISY

Solinea

Poznaj nasze produkty

0
0
Twój Koszyk