logo_solinea
Mgła mózgowa – co to jest i jak sobie z nią radzić

Mgła mózgowa – co to jest i jak sobie z nią radzić?

W dobie trwającej pandemii, często można było usłyszeć o wielu powikłaniach towarzyszących osobom, które przeszły zakażenie SARS-CoV-2. Jednymi z nich były zaburzenia ze strony układu nerwowego, opisywane przez pacjentów jako spowolnienie lub zamglenie umysłu. Wszystkie towarzyszące temu objawy nazywane są mgłą mózgową. Czym jest mgła mózgowa, jakie towarzyszą jej objawy i czy da się ją leczyć?

Spis treści:
Cogninerv_logo
Cogninerv

Co to jest mgła mózgowa?

Mgłą mózgową (ang. brain fog) nazywany jest zespół objawów neurologicznych, rozwijających się w wyniku zaburzeń pracy układu nerwowego, powodowanych przez różne czynniki zewnętrzne oraz wewnętrzne. W istotny sposób wpływa ona na zdolność myślenia oraz koncentrację, przez co prowadzi do przewlekłego spowolnienia umysłowego. Ważne jest jednak, że mgła mózgowa nie stanowi odrębnej jednostki chorobowej, a jest jedynie zbiorem objawów ze strony układu nerwowego. Niedawno opisano je w kontekście powikłań po przebyciu choroby COVID-19.

Mgła mózgowa – przyczyny

Mgła mózgowa powstaje w wyniku oddziaływania konkretnych czynników na neurony,  czyli podstawowe jednostki budujące układ nerwowy. Układ nerwowy z kolei odpowiada za koordynowanie pracy i prawidłowe funkcjonowanie całego organizmu.  W wyniku wystąpienia danej choroby, lub udziału różnych czynników, dochodzi do zaburzeń przekaźnictwa nerwowego, w którym biorą udział neuroprzekaźniki m.in.: 
  • dopamina, 
  • serotonina, 
  • kwas gamma-aminomasłowy,
  • acetylocholina. 
Neurotransmitery te w organizmie pełnią ważne funkcje związane z prawidłowym funkcjonowaniem układu nerwowego. Zarówno ich zwiększone, jak i zmniejszone stężenie, może prowadzić do wystąpienia zaburzeń, w tym również tych charakterystycznych dla mgły mózgowej. Czynnikami przyczyniającymi się do rozwoju mgły mózgowej są:
  • procesy zapalne toczące się w organizmie,
  • różnego rodzaju choroby (np. zespół przewlekłego zmęczenia, zespół posturalnej tachykardii ortostatycznej),
  • choroby autoimmunologiczne,
  • niektóre leki.
Do wystąpienia objawów mgły mózgowej mogą przyczyniać się również inne czynniki, wynikające z nieodpowiedniego codziennego funkcjonowania organizmu. Należą do nich:
  • niewystarczająca ilość snu,
  • brak w diecie witamin i minerałów wpływających na prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego,
  • stres,
  • brak aktywności fizycznej,
  • odwodnienie organizmu.

Mgła mózgowa – objawy

Objawy mgły mózgowej rozwijają się w wyniku zaburzeń neuroprzekaźnictwa i dotyczą zaburzeń układu nerwowego. Zalicza się do nich:

  • zaburzenia koncentracji i uwagi,
  • dezorientację,
  • problemy z pamięcią, częste zapominanie pojedynczych słów, nazw przedmiotów czy zaplanowanych czynności,
  • spowolnienie procesów myślowych,
  • przewlekłe zmęczenie,
  • bóle i zawroty głowy,
  • obniżenie nastroju.

Objawy te w zależności od czynnika, którym zostały wywołane, mogą pojawiać się od razu po rozwinięciu danej jednostki chorobowej lub nawet po 6 miesiącach od wyleczenia.

Mgła mózgowa – ile trwa?

Nie można jednoznacznie określić, jak długo może utrzymywać się mgła mózgowa. W zależności od stanu zdrowia oraz zdolności organizmu do regeneracji, mgła mózgowa może trwać od kilku tygodni do nawet kilku miesięcy.

Mgła mózgowa – leczenie

Obecnie nie istnieje lek, który skutecznie zwalczyłby objawy mgły mózgowej. Znając jednak potrzeby organizmu oraz metody pozwalające na poprawę jego funkcjonowania – zwłaszcza układu nerwowego – można zastosować kilka sposobów, które wspomagają prawidłową pracę neuronów. Sposoby na złagodzenie objawów mgły mózgowej
  • odpowiednia ilość snu, czyli 6-8h – to właśnie podczas snu organizm, w tym także mózg, regeneruje się po intensywnym dniu.
  • suplementacja – aby układ nerwowy mógł odpowiednio, potrzebuje odpowiednich witamin i minerałów. W przypadku wystąpienia mgły mózgowej warto sięgnąć po preparaty poprawiające pracę układu nerwowego (np. Cogninerv), które w swoim składzie będą zawierać m.in.: witaminy z grupy B, witaminę A, witaminę E, kwas foliowy, kwasy omega-3, PQQ (substancja wytwarzana przez bakterie), żeń-szeń.
  • odpowiednia dieta – spożywanie produktów zawierających witaminy z grupy B oraz niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe.
  • dbanie o prawidłowe nawodnienie organizmu – spożywanie 1,5-2l płynów dziennie.
  • regularna aktywność fizyczna – ważne jest, aby nie wykonywać bardzo ciężkich treningów, gdyż mogą nasilać objawy mgły mózgowej. Dobrym rozwiązaniem będą jednak ćwiczenia aerobowe tj. spacerowanie, bieganie czy jazda na rowerze.
  • unikanie stresu – ograniczenie bodźców stresowych i wzmocnienie umiejętności radzenia sobie ze stresem. 
  • ćwiczenia umysłowe – rozwiązywanie krzyżówek czy łamigłówek, czytanie, pisanie odręczne i inne prace manualne pobudzają pracę mózgu i poprawiają jego sprawność. 

COVID-19 a mgła mózgowa

Pojęcie mgła mózgowa zostało szerzej rozpowszechnione w momencie pojawienia się pierwszych powikłań po przebytej chorobie COVID-19, powodowanej przez odkrytego w 2020 roku koronawirusa SARS-CoV-2.

W momencie zakażenia wirusem uaktywnia się odpowiedź immunologiczna, w wyniku której może dojść do nadmiernego wytworzenia cytokin prozapalnych. Są to białka, które mogą powodować uszkodzenie bariery krew-mózg i rozwój stanu zapalnego układu nerwowego, czego konsekwencją, w późniejszym czasie, są objawy związane z mgłą mózgową. Według zgłaszanych przez pacjentów dolegliwości, szacuje się, że mgła mózgowa po Covid-19 pojawia się w ciągu 2-3 miesięcy od momentu zachorowania i dotyka ok 40% chorych. Zespół objawów składających się na mgłę mózgową może trwać bardzo długi czas, nawet przez pół roku od wystąpienia pierwszych oznak dysfunkcji układu nerwowego.

Co ważne, zauważa się pewien związek pomiędzy nasileniem przebiegu Covid-19, a wystąpieniem mgły mózgowej. Przy ciężkim przebiegu tej choroby i długim utrzymywaniu się jej objawów istnieje większe prawdopodobieństwo wystąpienia mgły mózgowej.

Może zainteresować Cię także: Jak kwasy Omega mogą pomóc w walce z koronawirusem?

Literatura:​
  • Anthony J. Ocon – Caught in the thickness of brain fog: exploring the cognitive symptoms of Chronic Fatigue Syndrome, Front Physiol. 2013; 4: 63
  • Carlos del Rio, Lauren F. Collins, Preeti Malani – Long-term Health Consequences of COVID-19, JAMA. 2020 Nov 3; 324(17): 1723–1724
  • Amanda J. Ross, Marvin S. Medow, Peter C. Rowe, Julian M. Stewart – What is brain fog? An evaluation of the symptom in postural tachycardia syndrome, Clin Auton Res. 2013 Dec; 23(6): 305–311
  • Joanna Hellmuth, T. Allen Barnett, Breton M. Asken, J. Daniel Kelly, Leonel Torres, Melanie L. Stephens, Bryan Greenhouse, Jeffrey N. Martin, Felicia C. Chow, Steven G. Deeks, Meredith Greene, Bruce L. Miller, Wesley Annan, Timothy J. Henrich, Michael J. Peluso – Persistent COVID-19-associated neurocognitive symptoms in non-hospitalized patients, J Neurovirol. 2021; 27(1): 191–195
  • Karan Kverno – Brain Fog: A Bit of Clarity Regarding Etiology, Prognosis, and Treatment, Journal of psychosocial nursing and mental health services 2021, 59(11):9-13
  • Wojciech Kostowski, Zbigniew Herman – Farmakologia. Podstawy farmakoterapii. Tom 1 i 2, Warszawa, PZWL Wydawnictwo Lekarskie, 2010
  • Ryszard Korbut – Farmakologia, Warszawa, PZWL Wydawnictwo Lekarskie, 2017

PODOBNE WPISY

0
0
Twój Koszyk