logo_solinea
Na co dokładnie wpływa kwas DHA?

Na co dokładnie wpływa kwas DHA?

Kwas dokozaheksaenowy (DHA) to jeden z kwasów Omega-3, tak samo, jak kwas eikozapentaenowy (EPA). Obydwa znajdziesz w dużych ilościach w owocach morza, takich jak skorupiaki, ryby czy algi. Musisz dostarczać je każdego dnia za pomocą diety lub suplementu, ponieważ Twoje ciało nie jest w stanie samodzielnie ich wytworzyć. Zobacz, dlaczego warto sięgnąć po suplement z kwasem DHA, niezależnie od Twojego wieku czy stanu zdrowia. Oto udowodnione naukowo działanie kwasu DHA.

Spis treści:
9f09988abdccd56a8b7c0c9adf594a9e515c6cbc

Kwas DHA obniża prawdopodobieństwo porodu przedwczesnego

Wcześniaki (niemowlęta urodzone przed 34 tygodniem ciąży) są obciążone większym ryzykiem wielu chorób. Dlatego ważne jest, aby zapobiegać przedwczesnym porodom. Mogą w tym pomóc kwasy Omega-3, w szczególności kwas DHA.

Analiza dwóch dużych badań z 2016 roku wykazała, że 600-800 miligramów kwasów DHA dziennie podczas ciąży zmniejsza ryzyko porodu przedwczesnego. O ile? W Stanach Zjednoczonych o ponad 40%, a w Australii aż o 64%. Wyniki różnią się w zależności od kraju badania najprawdopodobniej ze względu na wyjściowy poziom kwasów Omega-3 u ciężarnych kobiet. Im mniejszy on jest na początku badania, tym większą odnotowuje się zmianę.

Z tego powodu warto dostarczać sobie odpowiedniej ilości kwasów DHA w ciąży. Można to zrobić za pomocą diety, suplementów lub jednego i drugiego. Ekwiwalentem zalecanej ilości kwasów Omega-3 dla ciężarnych jest 226 gramów ryby ubogiej w rtęć tygodniowo.

Kwas DHA wspiera rozwój mózgu i oczu u rozwijającego się dziecka

Mózg i oczy to organy, które gwałtownie rosną podczas ostatniego trymestru ciąży i w czasie pierwszych lat życia. Z tego powodu zwiększenie spożycia kwasu DHA w ciąży i u mamy karmiącej jest kluczowe dla prawidłowego rozwoju dziecka. Potwierdzają to badania naukowe. Jedno z nich przeprowadzono w 2018 roku i uczestniczyło w nim 82 dzieci. Okazało się, że stężenie kwasów DHA u matki tuż przed porodem odpowiadało za 33% wyższy wynik w testach u ich rocznych dzieci. Testy mierzyły zdolność rozwiązywania problemów, kluczową podczas edukacji szkolnej i w dorosłym życiu.

W poprzednim akapicie pisaliśmy o tym, że kwas DHA może zmniejszyć ryzyko porodu przedwczesnego. Jeśli jednak już urodziłaś wcześniaka, nie martw się.

Ich zapotrzebowanie na kwasy DHA jest większe, ponieważ większość zapasów tego kwasu płód gromadzi w ostatnim trymestrze. Z tego powodu u wcześniaków występuje spadek poziomu DHA. Jednak nawet jeśli Twoje dziecko urodziło się przed terminem, nic straconego.

Wystarczy podawać mu 120 miligramów kwasów DHA na kilogram masy ciała wcześniaka każdego dnia przez pierwszy miesiąc po urodzeniu. Według badania z 2015 roku już taka dawka skutecznie zapobiega spadkowi poziomu DHA, typowemu dla wcześniaków.

Kwasy Omega-3 brane podczas ciąży zmniejszają prawdopodobieństwo astmy u dziecka

Badanie potwierdzające tę tezę ukazało się w 2016 roku w prestiżowym medycznym czasopiśmie „New England Journal of Medicine”. Analiza stanu zdrowia 695 dzieci wykazała, że gdy ich matki w ciąży sięgały po kwasy Omega-3, ryzyko astmy u dzieci spadało o 31%. Najbardziej skorzystało na tym potomstwo kobiet, które wyjściowo miały niski poziom kwasów EPA i DHA. U ich dzieci ryzyko astmy spadło aż o 54%.

Kwasy Omega-3 w ciąży zmniejszały również prawdopodobieństwo chorób dolnych dróg oddechowych, jak zapalenie płuc i oskrzeli.

8632a92ebc0244f0cb0733f3cd8d1b5265f16586

Kwasy Omega-3 poprawiają płodność u mężczyzn

Problemy z męskim układem reprodukcyjnym odpowiadają za prawie 50% przypadków niepłodności. Według badania z 2015 roku spożycie odpowiednich kwasów tłuszczowych wpływa pozytywnie na jakość plemników.

To właśnie niski poziom kwasów DHA jest najczęstszą przyczyną niskiej jakości spermy u mężczyzn. Uzyskanie odpowiedniej ilości kwasów DHA poprawia zarówno żywotność, jak i ruchomość plemników, a to pozwala poprawić płodność.

Co daje DHA? W kontekście płodności, ciąży i zdrowia dziecka bardzo dużo. Warto więc zadbać o odpowiednie spożycie produktów bogatych w kwasy DHA i ogólnie Omega-3, a w razie potrzeby sięgnąć po dodatkowe źródło.

Poza tym kwasy Omega-3, w tym DHA, wykazują prozdrowotne właściwości również w innych sytuacjach. O dawkowaniu kwasów DHA w ciąży i w określonych chorobach przeczytasz w artykule o tym, jak stosować kwas DHA

Literatura:​
  1. Yelland LN, Gajewski BJ, Colombo J, et al. Predicting the effect of maternal docosahexaenoic acid (DHA) supplementation to reduce early preterm birth in Australia and the United States using results of within country randomized controlled trials. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27637340
  2. Nordgren TM, Lyden E, Anderson-Berry A, et al. Omega-3 Fatty Acid Intake of Pregnant Women and Women of Childbearing Age in the United States: Potential for Deficiency? https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28245632
  3. Barrera C, Valenzuela R, Chamorro R, et al. The Impact of Maternal Diet during Pregnancy and Lactation on the Fatty Acid Composition of Erythrocytes and Breast Milk of Chilean Women. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29958393
  4. Braarud HC, Markhus MW, Skotheim S, et al. Maternal DHA Status during Pregnancy Has a Positive Impact on Infant Problem Solving: A Norwegian Prospective Observation Study. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29695097

PODOBNE WPISY

Solinea

Poznaj nasze produkty

0
0
Twój Koszyk