logo_solinea
Naturalne sposoby na kaca

Naturalne sposoby na kaca

Afrykanerski „babalas”, islandzki „timburmenn, łacińska „crapula”, czy niemiecki „Katzenjammer” – już wiecie, o co chodzi? No to jeszcze jedna podpowiedź – czeska „kacovina” – brzmi znajomo? Wiemy, że tak! Nasz swojski, choć niezbyt przyjemny syndrom dnia następnego – kac. Zmora i pogromca frywolnych imprezowiczów. Dziś przyjrzymy się mu bliżej, postaramy się odpowiedzieć na to, czym jest kac, a przede wszystkim – jak poradzić sobie z kacem. A mamy na to kilka sposobów. I to naturalnych 😉 Nie wierzycie? Czytajcie!

Spis treści:

Czym jest kac?

Kac to stan, w którym odczuwane są nieprzyjemne objawy wywołane nadmiernym spożyciem alkoholu. Kaca miał chyba każdy. Pijesz za dużo? Kac zapewne jest Ci doskonale znany. Pijesz sporadycznie? Dla kaca to nie problem – także może zaatakować. Doświadczeni imprezowicze twierdzą, że pojawia się wówczas z braku… wytrenowania, a bardziej zahartowania przed alkoholem.

Kac kocha każdego użytkownika alkoholu, niezależnie od wieku i płci (kobiety jednak przechodzą kaca trudniej z powodu braku pewnego enzymu pomagającego w metabolizowaniu alkoholu). Jak wygląda kac w praktyce? Wspólne jego składowe to zazwyczaj ból głowy, zawroty, mdłości oraz rozwolnienie. W sumie wystarczy. Każdy, kto miał kaca doskonale wie, jak przykre potrafią być te dolegliwości.

Czym jest kac?

Wypadałoby więc poznać kilka sposobów walki z tym podstępnym przeciwnikiem. Niektóre to żelazne zasady traktowania kaca, inne będą dla Was zapewne miłą ciekawostką.

Odpoczynek i odpowiednie nawodnienie

Żelazne filary walki z kacem. Alkohol, który wypiliście na wczorajszej, świetnej imprezie musi być „przetrawiony” przez organizm, czyli zmetabolizowany. Najlepiej takie procesy przebiegają, gdy śpimy i nasze ciało ma czas zająć się toksynami w naszym układzie. Sen jest kluczowy w pozbyciu się lub ograniczeniu objawów ewentualnego kaca. Nie ma tutaj określonego czasu, jaki powinniśmy spędzić w zaciszu własnego łóżka. Generalnie oprócz klasycznego odespania imprezy wypadałoby poleżeć w zaciemnionym pokoju także po przebudzeniu. Pełne słońce oraz zgiełk dobiegający z ulicy odpowiednio oślepiają i tną nasze uszy – na kacu szept rośnie do rangi konkursu krzyku w Gołdapi.

Toksyny powstałe w wyniku przerabiania alkoholu w naszych organizmach muszą być dobrze wypłukane. Dlatego kolejnym filarem operacji obronnej o kryptonimie „kacovina” musi być odpowiednie nawodnienie. I to w dosłownym znaczeniu.

98eced57c9e6e3e38ac2b7d7bc15089a45798a10

Woda wypita po imprezie (ale także w jej trakcie) pomoże uzupełnić płyny w naszym organizmie i „przytrzymać” w nim elektrolity. Z kolei rano obligatoryjnie należy mieć pod ręką butelkę czy dzbanek z wodą i pić jej jak najwięcej. Na kacu nasze żołądki są bardzo wrażliwe i na stałe produkty pokarmowe mogą zareagować wymiotami lub rozwolnieniem, a to tylko potęguje odwodnienie.

Warto także skorzystać z dobrodziejstw suplementów diety, w tym napojów izotonicznych. Alkohol wypłukuje cenne elektrolity i po przebudzeniu się (a najlepiej już w czasie samej imprezy) należy dostarczać je wraz z płynami. Magnez, potas, wapń i chlorki plus ewentualnie glukoza, która pozwoli podnieść poziom cukru i stanąć na nogi – szukajcie izotoników o takim składzie. Możecie także sporządzić nawadniającą miksturę we własnych domach, wystarczy miód, woda i cytryna.

Śniadanko stawia na nogi

Podczas kurowania się z kaca należy uważać, czym zamierzamy poczęstować żołądek. Raczej odpadają ciężkie potrawy, jak bigos, pieczenie czy słodkie ciasta. Tutaj z pomocą przychodzą kurze jajka – bogate w białko, cenne aminokwasy i lekkostrawne. Nie bez powodu niemal w każdym zakątku globu jajecznica jest uważana za tradycyjne śniadanie na kaca ?

Niektórzy preferują np. płatki na mleku lub nieśmiertelną owsiankę. Generalnie zaleca się wszystko, co nie nadwyręży umęczonego trawieniem alkoholu żołądka. Istnieją jednak pewne rodzaje produktów, których właściwości szczególnie przydają się, by pozbyć się natrętnego kaca.

cd0cb097e9d234f585a81f36a389b5139dfb619b

Naturalne sposoby na kaca

Czerwony żeń szeń ma udowodnione właściwości redukujące poziomy alkoholu we krwi, niweluje także przykre objawy kaca. Zwiększa także odporność organizmu na toksyny, a alkohol de facto – zazwyczaj – nią jest

Wyciąg z opuncji działa rewelacyjnie w takich problemach. Badania wykazały, że oprócz ewidentnego obniżania intensywności samego kaca o niemal połowę, zapobiega jego nadejściu (zażywany w trakcie imprezy lub przed).

Imbir rozgrzeje Twój żołądek, a w połączeniu z sokiem mandarynkowym skutecznie przywraca do życia. Taki drink ma wybitne działanie przeciwwymiotne i łagodzące inne objawy kaca

Olej z ogórecznika i jego cenne właściwości zostały odkryte stosunkowo niedawno. Tutaj chodzi nam o kwasy tłuszczowe w nim obecne. Linolenowy i GLA (gamma linolenowy) w połączeniu z opuncją redukuje objawy kaca niemal o 90%.

Eleuterokok kolczasty (tzw. żeń szeń syberyjski) i jego rewelacyjne właściwości prozdrowotne zostały dosyć dokładnie poznane. Wyciągi z tej pożytecznej roślinki hartowały organizm przed potencjalnym kacem, a nawet znosiły całkowicie niektóre z jego przykrych objawów.

b7ab1df8a8fcfff51b8b4c0e0f54715877e8cdbc

Smakosze mogą wspierać się w walce z kacem swoim ulubionym kakao z mlekiem (magnez, wapń, tłuszcze). Ci, którym pęka głowa mogą sięgnąć po środki przeciwbólowe i przeciwzapalne, jak paracetamol i aspiryna (uwaga na podrażnienie żołądka). Anglicy pijają o 17:00 obowiązkową herbatkę, ale na pewno sięgają po nią także na kacu, niezależnie od pory dnia. Antyoksydanty w niej zawarte świetnie wymiatają wolne rodniki powstałe w wyniku rozpadu alkoholu w naszym organizmie.

Dolegliwości wynikające z kaca zależą od naprawdę różnych czynników – płeć, ilość wypitego alkoholu oraz jego jakość mają kluczowe znaczenie. Powyższe sposoby walki z kacem zostały potwierdzone naukowo w wielu badaniach, a sam mechanizm babalasa nie jest tak naprawdę poznany do końca, tak jak i dokładny szlak metabolizmu alkoholu w ludzkim ciele.

Literatura:​
  1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19630704/
  2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15706734
  3. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4666864/
  4. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15226168
  5. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20559749

PODOBNE WPISY

Solinea

Poznaj nasze produkty

0
0
Twój Koszyk