logo_solinea
e4ea9debb5952541c35a23a9247dd07dc18ba78b

Zespół Metaboliczny – czym jest i czy da się go wyleczyć bez leków?

Zespół metaboliczny dotyka 6 milionów Polaków. Dowiedz się, czy jesteś wśród nich. Zmierz prawidłowo obwód swojej talii, zmierz ciśnienie i wykonaj kilka badań. Nawet jeżeli okaże się, że masz zespół metaboliczny, istnieją skuteczne sposoby leczenia. Poznaj zarówno te farmakologiczne, jak i naturalne. 

Spis treści:
logo-zdrowe-rozwiazania-podstawowe bez tła
„Człowiek – zawsze stajemy po jego stronie”

Zespół metaboliczny – czym jest

Zespół metaboliczny nie jest chorobą, tylko zespołem czynników ryzyka innych chorób.

Jakich? O tym za chwilę.

Jakie to czynniki ryzyka? O zespole metabolicznym mówimy, gdy pacjent ma co najmniej 3 z pięciu następujących czynników ryzyka:

  • zwiększony obwód talii (pasa), u kobiet powyżej 80 cm, u mężczyzn powyżej 94 cm;
  • ciśnienie skurczowe (“górne”) powyżej 130, a rozkurczowe (“dolne”) powyżej 85;
  • stężenie glukozy na czczo powyżej 100 mg/dl;
  • stężenie trójglicerydów (TG) powyżej 150 mg/dl;
  • stężenie HDL (“dobrego” cholesterolu) poniżej 50 mg/dl u kobiet i poniżej 40 mg/dl u mężczyzn.
Kilka praktycznych informacji na temat obwodu talii

Na pierwszy plan zespołu metabolicznego wysuwa się zwiększony obwód talii, czyli tzw. otyłość brzuszna, która może być związana z insulinoopornością. Nazywamy ją także otyłością typu “jabłko”.

Górna granica zdrowego obwodu talii to 80 cm dla kobiet, a 94 cm dla mężczyzn. Jak go dokładnie zmierzyć? Obwód talii to najwęższe miejsce tułowia.

Wykonaj następujące kroki:

  • mierz rano, przed śniadaniem;
  • bez ubrań;
  • stań w lekkim rozkroku, postaraj się rozluźnić mięśnie pośladków;
  • nie wciągaj, ani nie wypychaj brzucha;
  • zwykłym centymetrem zmierz najwęższe miejsce tułowia (nieco powyżej pępka).

Leczę się na nadciśnienie i cukrzycę typu 2 – czy mam zespół metaboliczny

Tak, leczenie nadciśnienia, cukrzycy typu 2, czy zaburzeń lipidowych oznacza spełnienie poszczególnych kryteriów rozpoznania zespołu metabolicznego.

Zatem, jeśli przyjmujesz leki na nadciśnienie, cukrzycę i dodatkowo masz za niski poziom cholesterolu HDL, masz zespół metaboliczny.

08b87f942e531d3b92d674bc1d9eef1d7ebe68fb

Czym grozi zespół metaboliczny

Zespół metaboliczny może grozić takimi schorzeniami i dolegliwościami jak:

  • cukrzyca typu 2
  • nadciśnienie tętnicze
  • niewydolność nerek
  • stłuszczenie wątroby
  • miażdżyca (“stwardnienie tętnic”), która może spowodować m.in. zawał serca i/lub udar mózgu

Na szczęście sytuacja nie jest beznadziejna, ponieważ mamy profilaktykę i skuteczne sposoby leczenia.

Jak leczyć zespół metaboliczny, do jakiego lekarza się udać

Odpowiedź na pytanie jak leczyć zespół metaboliczny, zasadniczo sprowadza się do pytania o dietę i wysiłek fizyczny. Ale oczywiście medycyna ma coś do zaoferowania. To leki na zaburzenia lipidowe, czyli opisany podwyższony poziom trójglicerydów i obniżony HDL. To też leki na nadciśnienie i cukrzycę. U osób ze stanem przedcukrzycowym (i nie tylko u nich) stosuje się metforminę.

Jest to skuteczny sposób zatrzymania przejścia stanu przedcukrzycowego w cukrzycę.

Stosunkowo łatwo, przy pomocy centymetra, ciśnieniomierza oraz kilku badań z krwi, możesz rozpoznać u siebie zespół metaboliczny. Jednak leczenie pozostaw specjalistom – lekarzowi interniście oraz dietetykowi.

be26e161a8b53336a1269b0c5c877900fdd333cd

Jak leczyć zespół metaboliczny bez leków

Wracamy do diety i sportu. Skuteczna w wielu badaniach naukowych okazała się dieta Śródziemnomorska i dieta DASH. Dążymy do zmniejszenia o 7-10% masy ciała. Już taka utrata wagi daje wymierne korzyści, zmniejsza m.in. ryzyko rozwinięcia się cukrzycy.

Dieta Śródziemnomorska opiera się na:

  • warzywach: 3-5 porcji, świeże, mrożone lub z puszki,
  • owocach: 2-4 porcje, świeże, mrożone lub z puszki (bez syropu),
  • pieczywie i makaronach pełnoziarnistych,
  • orzechach,
  • tłustych rybach,
  • czosnku i ziołach,
  • chudym mięsie w małych ilościach.

Koniecznie należy ograniczyć napoje słodzone, alkohol, słodycze, sól oraz tłuszcze nasycone.

Dieta to nie wszystko. Ważne jest też coś innego.

e7d010ccd412b5d175d2ef65ca4adb9c1ac17589

Wysiłek fizyczny a zespół metaboliczny

Wysiłek fizyczny to np. 30-minutowy szybki chód w większość dni tygodnia. Dobry jest każdy wysiłek, który przyspiesza akcję serca. Zacznij od chodzenia zamiast jeżdżenia samochodem, czy środkami komunikacji miejskiej. Zamień windę na schody. Każdy wysiłek fizyczny zmniejsza ryzyko pojawienia się nadciśnienia tętniczego oraz problemów z lipidami (trójglicerydami i HDL).

Regularna i umiarkowana aktywność fizyczna może znacznie przyczynić się do poprawienia nie tylko Twojego samopoczucia czy wyników badań – ona skutecznie pomaga w leczeniu wielu schorzeń. I są na to konkretne badania naukowe – przeczytaj o nich tutaj.

Wiesz już, czym jest zespół metaboliczny, a także jak sprawdzić, czy go masz. Znasz zagrożenia, jakie ze sobą niesie zespół metaboliczny. Już jeden czynnik ryzyka powinien skłonić Cię do podjęcia skutecznych działań. Już dziś możesz potańczyć przez chwilę, zamienić cukierek na orzechy, przyprawić obiad ziołami, zamiast solą. To świetny początek! 

ZOBACZ TAKŻE:

Literatura:​
  1. Gajewski P. Interna Szczeklika 2019/2020
  2. American Heart Association. Why Metabolic Syndrome Matters. https://www.heart.org/en/health-topics/metabolic-syndrome/why-metabolic-syndrome-matters
  3. Cleveland Clinic. Metabolic Syndrome. https://my.clevelandclinic.org/health/diseases/10783-metabolic-syndrome/living-with
  4. Mayo Clinic. Metabolic syndrome. https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/metabolic-syndrome/diagnosis-treatment/drc-20351921

PODOBNE WPISY

Solinea

Poznaj nasze produkty

0
0
Twój Koszyk