logo_solinea
RZS-od-objawow-do-przyczyny

Reumatoidalne zapalenie stawów – naturalne metody leczenia

Leczenie reumatoidalnego zapalenia stawów to nie tylko leki. To też naturalne metody, które możesz zastosować w domu. Udowodniono, że przeciwzapalnie działa dieta. Naturalnym lekiem przeciwbólowym jest też wysiłek fizyczny. Dowiedz się, jaką dietę stosować. Czy można pić alkohol? Jeść pomidory? Jeździć na rowerze?

Spis treści:
lipitrop logo
LIPITROP MK-7

Reumatoidalne zapalenie stawów – dieta, która pomaga

Reumatoidalne zapalenie stawów jest chorobą zapalną. Dieta, która pomaga, jest zatem dietą przeciwzapalną, taką, która wycisza stan zapalny. Na czym się opiera? Większość produktów to składniki diety Śródziemnomorskiej. Główną rolę odgrywają:

  • ryby, w szczególności tłuste ryby morskie (np. makrela, tuńczyk, sardynki czy łosoś). Zawierają duże ilości kwasów omega-3. Należy je spożywać minimum 2 razy w tygodniu;
  • oliwa z oliwek z pierwszego tłoczenia obfituje w związek o nazwie oleokantal. Zwalcza ból w podobnym stopniu jak niesteroidowe leki przeciwbólowe np. ibuprofen czy ketoprofen! Zatem 2-3 łyżki oliwy z oliwek dziennie zadziałają zbawiennie na Twoje stawy;
  • orzechy i nasiona zawierają substancje wyciszające stan zapalny. W budowie przypominają kwasów omega-3.

Ryby, oliwa z oliwek i orzechy to oczywiście nie wszystko. Połóż na talerzu jeszcze:

  • warzywa i owoce –  (w większości) to źródło pomocnych antyoksydantów. Najbardziej w te substancje obfitują owoce takie jak: borówki, truskawki, maliny, jeżyny i porzeczki. Spośród warzyw wybieraj: marchewkę, kapustę, szpinak, jarmuż i brokuły. 3 porcje warzyw i 2 owoców to absolutne minimum;
  • rośliny strączkowe? Jak najbardziej! Fasola, soczewica, soja i ciecierzyca to świetny wybór. Tu w parze idą właściwości przeciwzapalne i antyoksydacyjne;
  • orzechy i nasiona zawierają substancje wyciszające stan zapalny. Są podobne do kwasów omega-3. Dołóż do jogurtu garść orzechów laskowych, włoskich, czy migdałów. Wzbogać sałatkę nasionami słonecznika, bądź dyni. Będzie i smacznie, i zdrowo!

A błonnik? Śmiało! Gdzie go znajdziesz? W pełnoziarnistym (ciemnym) pieczywie, makaronie i brązowym ryżu. Sięgaj też po “grube” kasze typu pęczak, gryczana lub jęczmienna. I jeszcze raz, wzbogacaj dietę w dużą ilość owoców i warzyw. Stanowią bogate źródło błonnika.

Czy mięso jest zdrowe? Czy rzeczywiście w reumatoidalnym zapaleniu stawów należy z diety wykluczyć warzywa psiankowate? Jak jest z alkoholem? O tym za chwilę.

Reumatoidalne zapalenie stawów – dieta, która szkodzi

Surowe mięso i jego obróbka w wysokiej temperaturze to katastrofa dla Twoich stawów. Nie smaż, za to duś lub przygotuj mięso na parze. I znów do każdego posiłku dodawaj warzywa lub owoce.

Powinieneś wyeliminować, a przynajmniej ograniczyć produkty przetworzone. Są to: i mięsa, i wyroby cukiernicze, czy chipsy lub paluszki. Potęgują one stan zapalny.

Przejdźmy do warzyw psiankowatych. Należą do nich: papryka, pomidory, ziemniaki i bakłażany. Niektórym osobom szkodzą, niektórym pomagają. Jak to sprawdzić? Odstawić je na 2 tygodnie i obserwować siebie. Jeżeli objawy się zmniejszą, to będzie sygnał, żeby z tych warzyw zrezygnować.

Reumatoidalne zapalenie stawów a alkohol i papierosy

Pewnie zapytasz: mam reumatoidalne zapalenie stawów. A czy alkohol mi zaszkodzi? Wyniki badań naukowych nie dają jednoznacznej odpowiedzi. Jedno wręcz zaleca umiarkowane spożycie alkoholu. Oznacza to wypicie maksymalnie 1 jednostki standardowej alkoholu dziennie przez kobietę oraz 2 przez mężczyznę. Badanie z 2018 roku z kolei przestrzega kobiety przed alkoholem – sieje on zniszczenie w stawach. Widać to wyraźnie na zdjęciach RTG. Wiedz, że połączenie alkoholu z lekami z grupy niesteroidowych leków przeciwzapalnych może wywołać krwawienie z przewodu pokarmowego. Metotreksat i alkohol to zabójczy miks dla wątroby.

A papierosy? Jeśli palisz, przestań. Jeżeli chcesz zacząć, nie rób tego. Papierosy zaostrzają objawy choroby.

Reumatoidalne zapalenie stawów i gimnastyka

Czy wysiłek fizyczny pomaga, czy szkodzi? Badania pokazują, że w reumatoidalnym zapaleniu stawów gimnastyka jest wręcz wskazana. Wysiłek fizyczny to naturalny lek przeciwbólowy. Poza tym poprawia nastrój i jakość życia. Jakie formy wysiłku są najlepsze? Przyjazne dla stawów są: spacery, jazda na rowerze, taniec i pływanie oraz praca w ogrodzie. Uzupełnij je ćwiczeniami jogi oraz tai-chi.

Zapamiętaj: dieta śródziemnomorska (z kilkoma wyjątkami) to dobry wybór. Alkohol – unikaj, zwłaszcza przy lekach. Jeśli sięgasz, obserwuj swoje ciało. Zrezygnuj z papierosów, nikotyna to gwarancja mocniejszych dolegliwości bólowych. I gorszej kondycji na rowerze, basenie, czy w tańcu. Kłóci się też z filozofią jogi i tai-chi, które są zalecane w reumatoidalnym zapaleniu stawów.

Literatura:​
  1. Tedeschi SK, Frits M, Cui J, Zhang ZZ, Mahmoud T, Iannaccone C, Lin TC, Yoshida K, Weinblatt ME, Shadick NA, Solomon DH. Diet and Rheumatoid Arthritis Symptoms: Survey Results From a Rheumatoid Arthritis Registry. Arthritis Care Res (Hoboken). 2017 Dec;69(12):1920-1925. doi: 10.1002/acr.23225. PMID: 28217907; PMCID: PMC5563270.
  2. Arthritis Foundation. The Ultimate Arthritis Diet. https://www.arthritis.org/health-wellness/healthy-living/nutrition/anti-inflammatory/the-ultimate-arthritis-diet
  3. Ma Y, Griffith JA, Chasan-Taber L, et al. Association between dietary fiber and serum C-reactive protein, The American Journal of Clinical Nutrition, Volume 83, Issue 4, April 2006, Pages 760–766, https://doi.org/10.1093/ajcn/83.4.760
  4. Sageloli F, Quesada JL, Fautrel B, et al. (2018) Moderate alcohol consumption is associated with increased radiological progression in women, but not in men, with early rheumatoid arthritis: results from the ESPOIR cohort (Étude et Suivi des Polyarthrites Indifférenciées Récentes), Scandinavian Journal of Rheumatology, 47:6, 440-446, DOI: 10.1080/03009742.2018.1437216
  5. Centers for Disease Control and Prevention. Physical Activity for Arthritis. https://www.cdc.gov/arthritis/basics/physical-activity-overview.html
  6. Evans S, Moieni M, Lung K, et al. Impact of iyengar yoga on quality of life in young women with rheumatoid arthritis. Clin J Pain. 2013;29(11):988-997. doi:10.1097/AJP.0b013e31827da381
  7. Yan JH, Gu WJ, Sun J, et al. (2013) Efficacy of Tai Chi on Pain, Stiffness and Function in Patients with Osteoarthritis: A Meta-Analysis. PLOS ONE 8(4): e61672. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0061672

 

PODOBNE WPISY

0
0
Twój Koszyk